Vázání výpletu

Vázání výpletu

  • 13. 7. 2018 ,
  • zaplety .cz
Vázání výpletu

Vázání výpletu v místě křížení drátů je poměrně známé. Provádí se buď páskou ze skelných vláken, cínovým drátem nebo karbonovým vláknem.

Historie

V dřívějších dobách nebyly dráty tak kvalitní a jejich pevnost v tahu byla výrazně nižší než u drátů současných. Výplet nebylo možné dostatečně napnout, a proto se hledal způsob jak tuhosti výpletu pomoci jinak. Ke zpevnění výpletu se ukázal jako vhodný pomocník cínový drát, který se omotal kolem křížení dvojice drátů a pájením se ukotvil.

Současnost

V naší době i základní dráty vydrží napnutí kolem 1200 N/mm2. Většina ráfků pak snese napnutí drátu na stejné maximum, tedy 1200N. To už jsou hodnoty, které zaručují víc než dostatečnou tuhost výpletu. 

Přesto se s vázáním výpletu zákazník setkává čim dál častěji i v běžných servisech. Důvod je prostý a jmenuje se karbon (uhlíkové vlákno). Vazba výpletu karbonem je jednoduchá, nevyžaduje zručnost jako dříve používaná vazba drátem. K vázaní se může použít i recyklovaný odpad ze zbytků vzniklých při výrobě karbonového rámu, ráfku, auto dílu apod. Cena recyklovaných zbytků dosahuje jen zlomku ceny původního polotovaru určeného pro výrobu. Když se k tomu přičte jednoduché časově nenáročné vyhotovení, tak si servis vydělá dobré peníze.

Plusy

Vázání výpletu zvyšuje jeho tuhost, a to na principu zabránění pohybu drátů v místě hlavního křížení, kde se dva dráty navzájem přímo dotýkají.

Mínusy

Největším negativem vazby drátů je zmíněné zamezení pohybu jednotlivých drátů. Výplet každého kola pracuje, děje se tak při záběru, při přejezdu nerovností, při brzdění nebo třeba v náklonu kola při průjezdu zatáčkou. Dříve se mělo za to, že vazba drátů životnost výpletu prodlouží. Postupem času se ale ukázalo, že pokud jednotlivé dráty nemají možnost ve výpletu nezávisle na sobě pracovat, jejich životnost se naopak zkracuje.

Další významné negativum se váže k servisovatelnosti kol. Problém nastane v případě potřeby docentrování. Pokud je třeba jeden z dvojice svázaných drátů povolit nebo utáhnout, druhý drát tomu brání. Malé docentrování kol se dá někdy provést i s vazbou, ale větší korekce už vyžaduje její odstranění. Pokud je potřeba po větší korekci rozhozeného ráfku provést i přeměření napnutí drátů, tak je třeba vazbu odstranit, měření napnutí s vazbou ukazuje zkreslené hodnoty.

Kdy výplet vázat ?

Pravda je že neexistuje žádný ukázkový příklad kdy je svazování drátů nutné. V podstatě ho ani nelze doporučit. Je to individuální záležitost, kterou zákazník musí zvážit sám.

V každém případě platí, že výplet s kulatým drátem se neváže. Kulatý drát má dostatečnou tuhost, vazba je zcela nadbytečná. Pokud se k vázání drátů už přistoupí, tak v případě silničního, pouze 2x kříženého výpletu s nižším počtem plochých drátů, jež mají střední část zploštělou pod hodnotu 0,9mm.